تبلیغات
دوره نهم انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان رودبار زیتون،انتخابات شهرستان رودبار استان گیلان - مشروح‌مذاكرات‌مجلس‌شورای‌اسلامی 6/6/1380
دوره نهم انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان رودبار زیتون،انتخابات شهرستان رودبار استان گیلان
افزایش بصیرت، حضور حداكثری و انتخاب اصلح :تشکیل "مجلس صالح و سالم و قوی" با شرکت پرشور مردم

مشروح‌ مذاكرات‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌
دوره‌ ششم‌ ـ اجلاسیة‌ دوم‌

 سلیم‌ مرعشی‌ ـ  بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم‌
 « الحمدلله رب‌ العالمین‌ و به‌ نستعین‌ »
 با عرض‌ سلام‌ و ادب‌ به‌ ساحت‌ مقدس‌ آقا امام‌ زمان‌ ـ 7 ـ   و با درود به‌ ارواح‌ طیبه‌ شهداء مخصوصاً شهیدان‌ والامقامی‌ چون‌ چمران‌ها، باكری‌ها، شیرودی‌ها و شهدای‌ حوزه‌ و دانشگاه‌ و امام‌ شهداء و مقام‌ معظم‌ رهبری‌ و ریاست‌ محترم‌ جمهوری‌ كه‌ چون‌ شمع‌ می‌سوزد و چون‌ پروانه‌ عاشق‌ بر گرد این‌ نظام‌ الهی‌ و مقدس‌ و مردم‌ عزیز می‌گردد.

 در ابتداء تشكر صمیمانه‌ و خالصانه‌ دارم‌ از اعتماد مردم‌ عزیز و شریف‌ شهرستان‌ رودبار محروم‌ به‌ اینجانب‌ و حضور مستمرشان‌ به‌ زیبایی‌ و سرسبزی‌ و مقاومت‌ همیشگی‌ شاخه‌های‌ زیتون‌ در عرصه‌ها و صحنه‌های‌ مهمی‌ چون‌ دوم‌ خرداد 1376، 29 بهمن‌ 1378 و 18 خرداد سال‌ 1380. مردم‌ ما كه‌ هنوز زخم‌ كاری‌ و عمیق‌ زلزله‌ مخوف‌ و ویرانگر سال‌ 1369 را در اعماق‌ وجودشان‌ حس‌ می‌نمایند، اما آنی‌ حاضر نشدند صحنه‌های‌ مهم‌ و لازم‌ جهت‌ تداوم‌ انقلاب‌ و پاسداری‌ از خون‌ شهداء و ایجاد زمینه‌های‌ مردم‌ سالاری‌ دینی‌ و جامعه‌ مدنی‌ را ترك‌ نمایند. اینجانب‌ از طرف‌ مردم‌ فهیم‌ و بی‌آلایش‌ حوزه‌ انتخابیه‌ام‌، بار دیگر (18) خرداد و نتیجه‌ زیبای‌ آن‌ یعنی‌ انتخاب‌ جناب‌ آقای‌ خاتمی‌ و تنفیذ حكم‌ ایشان‌ بدست‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ و تحلیف‌ و معرفی‌ كابینه‌ و اخذ و كسب‌ رأی‌ اعتماد وزرای‌ محترم‌ پیشنهادی‌ و هفته‌ دولت‌ را به‌ همه‌ مردم‌ بزرگوار ایران‌ اسلامی‌ و شما نمایندگان‌ محترم‌ و زحمتكش‌ و معزز تبریك‌ عرض‌ می‌نمایم‌.
 ملت‌ سرافراز ایران‌ و نمایندگان‌ محترم‌ و شریف‌ ملت‌! هشتم‌ شهریور ماه‌ یادآور فاجعه‌ انفجار نخست‌وزیری‌ و شهادت‌ رجایی‌ و باهنر عزیز است‌ كه‌ بدست‌ ننگین‌ منافقین‌ به‌ بدترین‌ وضعیت‌ به‌ شهادت‌ رسیدند كه‌ هدف‌ آنان‌ سقوط‌ نظام‌ بود. محمدعلی‌ رجایی‌ و دكتر باهنر، سالها با هم‌ دوستی‌ و رفاقت‌ مؤمنانه‌ داشتند، گفتار و رفتار پاكیزه‌ آن‌ دو بزرگوار الگو بود، ساده‌ زیستی‌ و فروتنی‌شان‌ بر كسی‌ پوشیده‌ نبود و زبانزد عام‌ و خاص‌ بود، سلوك‌ و منش‌ این‌ دو عزیز قبل‌ و پس‌ از پذیرش‌ مسؤولیت‌ سنگین‌ بهیچوجه‌ تغییر نكرد. این‌ مناصب‌ و مناقب‌ و عناوین‌ نه‌ تنها موجب‌ نشد آنها خود را گم‌ كنند و از راه‌ مردم‌ جدا شوند و به‌ زر و زور و تزویر پناه‌ ببرند، بلكه‌ برسعه‌ صدر و كار مداوم‌ و بی‌وقفه‌ آنان‌ افزود. آنچه‌ بیش‌ از هر چیز در شیوه‌ حكومت‌داری‌ رجایی‌ و باهنر برجسته‌ بود، تدبیر و خردمندی‌ آنان‌ در تصمیم‌گیریهای‌ حكومتی‌ بود، اینان‌ بی‌ ادعا و بدون‌ تكلف‌ به‌ انجام‌ وظایف‌ اداری‌ و حكومت‌داری‌ می‌پرداختند و نه‌ تنها منتی‌ بر كسی‌ نمی‌نهادند كه‌ دائماً خودشان‌ را وامدار و خدمتگزار صدیق‌ ملت‌ احساس‌ می‌كردند و برای‌ ملت‌ شریف‌ بعنوان‌ عائله‌ خدا و آزادی‌ اندیشه‌ آنان‌ بعنوان‌ ولینعمتان‌ احترام‌ قائل‌ بودند و هیچگاه‌ خود را بالاتر و والاتر از مردم‌ ندانستند، این‌ دو رفیق‌ مؤمن‌ به‌ نقش‌ عنصر تدبیر، درایت‌ و حكمت‌ در امر حكومت‌داری‌ و برتری‌ آن‌ نسبت‌ به‌ عنصر دانش‌ و تخصص‌ واقف‌ بودند و عملاً در آن‌ برهه‌ حساس‌ ثابت‌ كردند كه‌ اگر تدبیر، درایت‌ و خردورزی‌ در حكومت‌داری‌ باشد به‌ بهترین‌ وجه‌ می‌توان‌ از ظرفیتها و پتانسیلهای‌ علمی‌ و تخصصی‌ و تجهیزاتی‌ كشور سود جست‌، بی‌ تردید این‌ خردمندی‌ حكومتی‌ است‌ كه‌ به‌ ظرفیتهای‌ موجود جهت‌ می‌دهد و آن‌ را به‌ فعالیت‌ می‌كشاند. بزرگداشت‌ شهادت‌ این‌ دو عزیز مقارن‌ گشت‌ با تشكیل‌ كابینه‌ دوم‌ جناب‌ آقای‌ خاتمی‌، با رأی‌ اعتمادی‌ كه‌ شما نمایندگان‌ محترم‌ به‌ همه‌ وزرای‌ پیشنهادی‌ ایشان‌ دادید. كابینه‌ دوم‌ در شرایطی‌ كار خود را آغاز می‌كند كه‌ با مطالبات‌ بیشماری‌ از سوی‌ مردم‌ عزیز و بویژه‌ معتقدان‌ جریان‌ اصلاحات‌ روبروست‌. دولت‌ آقای‌ خاتمی‌ طی‌ چهار سال‌ گذشته‌ با بحرانهای‌ متعددی‌ روبرو بوده‌ است‌، بدنه‌ دولت‌ امروز آقای‌ خاتمی‌ كه‌ كمتر دستخوش‌ تغییر گشته‌ است‌، اكنون‌ آبدیده‌تر به‌ تداوم‌ برنامه‌مند و عملیاتی‌ شعارهای‌ ایشان‌ مخصوصاً اصلاحات‌ و حاكمیت‌ مردم‌ سالاری‌ دینی‌ در قالب‌ طرح‌ و لایحه‌ می‌نگرد تا بگونه‌ای‌ قانونمند راه‌ نیمه‌ طی‌ شده‌ را به‌ مقصد رساند.
 مجلس‌ در جریان‌ رأی‌ اعتمادی‌ كه‌ به‌ دولت‌ دوم‌ آقای‌ خاتمی‌ ابراز داشت‌، بار دیگر مهر تأیید بر تفاهم‌ قوای‌ مقننه‌ و مجریه‌ زد. حال‌ ما نمایندگان‌ ملت‌ هستیم‌ و یاری‌ دولت‌ خدمتگزار، دولتی‌ كه‌ ساماندهی‌ اقتصادی‌، توسعه‌ سیاسی‌ و بالندگی‌ فرهنگی‌ را سرلوحه‌ قول‌ و فعل‌ خود قرار داده‌ است‌. یكی‌ از نیازهای‌ دستگاه‌ دولت‌ برقراری‌ سامانه‌ نظارتی‌ دقیق‌، شفاف‌ سازی‌ تصمیم‌ گیریهای‌ اجرایی‌ و پاسخگو بودن‌ به‌ مردم‌ و مجلس‌ یعنی‌ محل‌ امن‌ اقتدار ملت‌ است‌ كه‌ اتفاقاً ریاست‌ محترم‌ جمهوری‌ در مجلس‌ به‌ آن‌ اشاره‌ نمودند. اینك‌ وقت‌ عمل‌ است‌ و شمارش‌ معكوس‌ برای‌ حسابرسی‌ به‌ وعده‌ها آغاز شده‌ است‌.
 اما سخنی‌ در مورد استراتژی‌ تضعیف‌ مجلس‌ كه‌ تهدیدكننده‌ اصلاحات‌ و مردم‌ سالاری‌ دینی‌ و حق‌ حاكمیت‌ ملت‌ است‌.
 همانطوریكه‌ ملت‌ شریف‌ و نمایندگان‌ محترم‌ مستحضرند، مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ یكی‌ از قوای‌ سه‌ گانه‌ كشور و بارزترین‌ مظهر حق‌ حاكمیت‌ ملت‌، جمهوریت‌ و مردم‌ سالاری‌ دینی‌ و اعتقادی‌ در ایران‌ است‌. این‌ نهاد در قانون‌ اساسی‌ جایگاه‌ مهمی‌ را بخود اختصاص‌ داده‌ و كاركردهای‌ سرنوشت‌ سازی‌ را بر عهده‌ دارد. قانونگذاری‌، شركت‌ در تعیین‌ تركیب‌ كابینه‌ و نظارت‌ بر كار قوه‌ مجریه‌، رسیدگی‌ به‌ شكایات‌ ملت‌ از عملكرد تمام‌ قوا و نهادهای‌ كشور از مهمترین‌ این‌ كار كردها به‌ شمار می‌رود. طبق‌ اصل‌ (176) قانون‌ اساسی‌ تحقیق‌ و تفحص‌ در تمام‌ امور كشور، حق‌ و وظیفه‌ ملت‌ از طریق‌ مجلس‌ است‌ و نمایندگان‌ بعنوان‌ وكلای‌ امین‌ ملت‌ باید پاسدار حقوق‌ آنان‌ و حافظ‌ استقلال‌ و آزادی‌ و پیشرفت‌ كشور و مردم‌ باشند و همچون‌ چشم‌ و گوش‌ و زبان‌ ملت‌ با دقت‌ مسائل‌، حوادث‌ و روندها را ببینند و بشنوند و به‌ موقع‌ و قاطع‌ و بدور از هر گونه‌ فشار و ارعاب‌ و محدودیتی‌ به‌ سخن‌ آیند و از تجاوز به‌ حقوق‌ مردم‌ جلوگیری‌ كنند. به‌ همین‌ دلیل‌ بوده‌ كه‌ در قانون‌ اساسی‌ اصل‌ (84) آمده‌ است‌ كه‌ هر نماینده‌ در برابر تمام‌ ملت‌ مسؤول‌ است‌ و حق‌ دارد در همه‌ مسائل‌ داخلی‌ و خارجی‌ كشور اظهارنظر نماید و اصل‌ (86) مصونیت‌ نمایندگان‌ را تضمین‌ كرده‌ و نوشته‌ است‌ كه‌ نمایندگان‌ مجلس‌ در مقام‌ ایفای‌ نمایندگی‌ در اظهارنظر و رأی‌ خود كاملاً آزادند و نمی‌توان‌ آنها را بسبب‌ نظراتی‌ كه‌ در مجلس‌ اظهار كرده‌اند و یا آرایی‌ كه‌ در مقام‌ ایفای‌ وظایف‌ نمایندگی‌ خود داده‌اند تعقیب‌ یا توقیف‌ كرد. نمایندگان‌ برای‌ انجام‌ چنین‌ وظایفی‌ است‌ كه‌ طبق‌ اصل‌ (67) سوگند خورده‌ و متعهد شده‌اند، علاوه‌ بر قانون‌ اساسی‌ سنت‌ (10) ساله‌ امام‌ راحل‌ عظیم‌الشأن‌، در این‌ زمینه‌ نیز ادبیاتی‌ غنی‌ از خود برجای‌ گذاشته‌ و شأن‌ و جایگاه‌ پارلمان‌ و نمایندگان‌ آنرا باتوجه‌ به‌ تجربه‌ تلخ‌ استبداد رضا شاهی‌ و تضعیف‌ و تنزل‌ نقش‌ واقعی‌ مجلس‌ صورت‌ ویژه‌ای‌ ارتقاء بخشیده‌ است‌. از نظر امام‌، مجلس‌ ملت‌ است‌ كه‌ متبلور شده‌ است‌ (صحیفه‌ نور جلد 17 صفحه‌ 260). علاوه‌ بر امام‌ ـ رحمة‌اللهعلیه‌ ـ مدرس‌ چهره‌ تابناك‌ ضد استبدادی‌ در تاریخ‌ معاصر ایران‌ و روحانی‌ بزرگ‌ در باب‌ مجلس‌ آنهم‌ مجلس‌ شورای‌ ملی‌ عصر سلطنت‌ مشروطه‌، چه‌ رسد به‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ عصر جمهوریت‌، چنان‌ هدیه‌ و میراثی‌ از خود به‌ ودیعه‌ گذاشته‌ است‌ كه‌ به‌ روشنی‌ هر فرد و گروه‌ و جریان‌ ضدپارلمانی‌ را افشاء كرده‌ و در كنار استبدادچیان‌ تاریخ‌ معاصر می‌نشاند.
 از دیدگاه‌ مدرس‌ تمام‌ ملت‌ در مجلس‌ شورا جمعند، عظمت‌ ملت‌ همان‌ عظمت‌ مجلس‌ است‌، پس‌  هر كسی‌ ملت‌ را بزرگ‌ و با عظمت‌ بخواهد باید امروز مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ را هم‌ بزرگ‌ و باعظمت‌ بخواهد. مدرس‌ از پارلمان‌، ماهیت‌ و كاركرد آن‌، آنچنان‌ درك‌ و فهمی‌ داشت‌ كه‌ تحزب‌، سمت‌ گیری‌ سیاسی‌ و فراكسیونهای‌ مخالف‌ و موافق‌ را لازمه‌ آن‌ می‌دانست‌ و نظریه‌ ظاهر الصلاح‌ بیطرفی‌ را موجب‌ مرگ‌ مجلس‌ می‌دانست‌. مدرس‌ همواره‌ منادی‌ و حافظ‌ اقتدار مجلس‌ بوسیله‌ سؤال‌، نظارت‌ و استیضاح‌ جهت‌ حفظ‌ اقتدار ملت‌ بود. امروزه‌ در نظام‌ مقدس‌ جمهوری‌ اسلامی‌، مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ در بخش‌ اصلاح‌ طلب‌ حاكمیت‌ از جایگاه‌ خاصی‌ برخوردار است‌ كه‌ اكنون‌ بار اصلی‌ اصلاحات‌ را در عرصه‌ نهادی‌ حكومتی‌ بر دوش‌ دارد.
 حضور بیش‌ از (280) نفر از نمایندگان‌ محترم‌، فراگیری‌ و تنوع‌ سیاسی‌ ـ اجتماعی‌ جامعه‌ ایرانی‌ را بطور نسبی‌ بازتاب‌ می‌دهد و آنرا به‌ جایگاهی‌ تبدیل‌ می‌كند كه‌ همچون‌ آئینه‌ای‌ شفاف‌ و گویا، بخوبی‌ می‌تواند منعكس‌كننده‌ مطالبات‌ ملت‌ در سطوح‌ و ابعاد مختلف‌ باشد. نمایندگان‌، برگزیدگان‌ ملت‌ هستند كه‌ بدلیل‌ نوع‌ وظیفه‌ای‌ كه‌ بعهده‌ دارند، در ارتباط‌ نزدیك‌ و مستمر با موكلان‌ خود و گروهها و قشرهای‌ اجتماعی‌ مختلف‌ بسر می‌برند و می‌توانند آهنگ‌ و شتاب‌ و سمت‌گیری‌ خود را پیوسته‌ و دم‌ به‌ دم‌ با واقعیتهای‌ جامعه‌ تراز و هماهنگ‌ كنند و همچون‌ شاخص‌ و یا علامتی‌ برای‌ جلوگیری‌ از شكل‌گیری‌ و رشد شكاف‌ میان‌ ملت‌ و جامعه‌ یا دولت‌ و حاكمیت‌ عمل‌ نمایند.
 تاریخ‌ معاصر ایران‌ گواه‌ روشنی‌ بر این‌ مدعاست‌ كه‌ واپسگرایی‌، استبداد و وابستگی‌ تنها زمانی‌ توانسته‌ است‌ به‌ قلع‌ و قمع‌ آزادی‌ و استقلال‌ بپردازد كه‌ خیال‌ خود را از مجلس‌ و نمایندگان‌ مردمی‌ و مستقل‌ راحت‌ كرده‌ باشد.
 اكنون‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ وظیفه‌ خطیر پاسداری‌ از آزادی‌، جمهوریت‌ و اسلامیت‌ و اصلاحات‌ را بر عهده‌ دارد و لذا تمام‌ كسانی‌ كه‌ به‌ ایرانی‌ مستقل‌ و آزاد و مسلمان‌ و عاری‌ از استبداد و استعمار و عقب‌ماندگی‌ می‌اندیشند، بایستی‌ پاسدار جایگاه‌ (رئیس‌ ـ وقت‌ جناب‌عالی‌ تمام‌ است‌) مستحكم‌ و مستقل‌ مجلس‌ باشند. (حاج‌آقا دو دقیقه‌).
 اما سخنی‌ در مورد حوزه‌ انتخابیه‌ام‌ كه‌ همیشه‌ زخم‌ عمیق‌ محرومیت‌ بر وجودش‌ سنگینی‌ و درد شدیدی‌ را تحمل‌ كرده‌ است‌ و متأسفانه‌ زلزلة‌ هولناك‌ و مخوف‌ و خانمانسوز سال‌ 69 این‌ محرومیت‌ را وسیعتر و زخم‌ موجود را كاری‌تر و اثراتش‌ را شدیدتر نموده‌ است‌.
 نمایندگان‌ محترم‌، برادران‌ و خواهران‌ عزیز، ای‌ وجدانهای‌ بیدار و آگاه‌، وزرای‌ محترم‌ كابینه‌ جدید! آیا استحضار و اطلاع‌ دارید كه‌ استان‌ گیلان‌ دارای‌ محرومیتی‌ غیرقابل‌ وصف‌ در استتار هاله‌ای‌ از سرسبزی‌ ظاهری‌ بسر می‌برد و شهرستان‌ رودبار در محرومیت‌ مضاعف‌؟ آیا می‌دانید ما بشدت‌ چوب‌ و ضربه‌ سرسبزی‌ و ظاهر زیبای‌ شمال‌ را تحمل‌ كرده‌ و در سختی‌ها و محرومیتها مردم‌ ما هستند كه‌ صبورانه‌ به‌ انتظار دقت‌ كافی‌ و تصمیم‌گیری‌ جدی‌ مسؤولین‌ كشور هستند؟
 ما خوشحالیم‌ امروز بیابانها و كویرها را آباد نموده‌اند، اما آیا شایسته‌ مردم‌ سختكوش‌ و رنجكش‌ گیلانی‌ و رودباری‌ بوده‌ است‌ كه‌ به‌ بوتة‌ فراموشی‌ سپرده‌ شوند؟ آری‌، بهترین‌ و پرمعناترین‌ (رئیس‌ ـ آقا! وقتتان‌ تمام‌ است‌) سخن‌ را رئیس‌ جمهوری‌ محترم‌ و عزیزمان‌ فرمودند كه‌ امروز دیگر بحث‌ پیشرفت‌ و توسعه‌ گیلان‌ نیست‌.
 مشكلات‌ شهرستان‌ رودبار را مختصراً با كسب‌ اجازه‌ یكدقیقه‌ از حاج‌آقا عنوان‌ می‌كنم‌ (رئیس‌ ـ زیاد طول‌ كشیده‌ است‌) از (210) روستای‌ شهرستان‌ كه‌ عمدتاً كوهستانی‌ و صعب‌العبور هستند، بیش‌ از (120) روستا مشكل‌ آب‌ و قریب‌ به‌ (50) روستا بحران‌ آب‌ دارند كه‌ حتی‌ موجب‌ درگیری‌ و كشته‌ شدن‌ چندین‌ نفر در سنوات‌ گذشته‌ شده‌ است‌. همین‌ امر موجب‌ ترك‌ روستائیان‌ و خالی‌ كردن‌ روستا از سكنه‌ شده‌ است‌.
 از وزیر محترم‌ جهادكشاورزی‌ و سازمان‌ مدیریت‌ و برنامه‌ریزی‌ كشور و استان‌ می‌خواهم‌ كه‌ توجه‌ جدی‌ و اساسی‌ به‌ وضعیت‌ كشاورزی‌، دامداری‌ و دامپروری‌ منطقه‌ مستعد ما كه‌ از نظر حاصلخیزی‌ خاك‌ و شرایط‌ جغرافیایی‌ در حد بسیار بالای‌ مرغوبیت‌ می‌باشد، مبذول‌ بفرمایند.
 از وزیر محترم‌ صنایع‌ و معادن‌ جداً تشكر و قدردانی‌ دارم‌ كه‌ توجه‌ ویژه‌ای‌ به‌ بخشهای‌ معدن‌ و صنعت‌ ما داشته‌اند.
 از سازمان‌ مدیریت‌ و برنامه‌ریزی‌ و وزارت‌ بهداشت‌ و درمان‌ مصرانه‌ و جداً درخواست‌ تكمیل‌ هرچه‌ زودتر بیمارستان‌ نیمه‌تمام‌ شهر رستم‌آباد را كه‌ در آرزوی‌ مردم‌ شریف‌ و رنجدیده‌(رئیس‌ ـ آقای‌ عزیز! وقتتان‌ تمام‌ است‌، دیگر از گوشه‌ و كنار دارد به‌ بنده‌ اعتراض‌ می‌شود، بقیه‌ آن‌ را به‌ روزنامه‌ها بدهید) آن‌ شهر است‌ را دارم‌.
 بدلیل‌ استمداد و نیاز از وزارت‌ كشور درخواست‌ دارم‌ ارتقاء شهر لوشان‌ را به‌ بخش‌ و درجات‌ بالاتر تحقق‌ ببخشند.
 از وزیر محترم‌ نفت‌ بدلیل‌ توجه‌ جهت‌ گازرسانی‌ مناطق‌ سردسیر و نیازمند عمارلو را دارم‌. والسلام‌ علیكم‌ و رحمة‌الله و بركاته‌



طبقه بندی: نطق قبل از دستور نمایندگان، 
برچسب ها: مشروح‌ مذاكرات‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ دوره‌ ششم‌ ـ اجلاسیة‌ دوم‌، سلیم‌ مرعشی‌،

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

آخرین مطالب
آرشیو مطالب
معرفی کاندیداها
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
-------------

دوره نهم انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان رودبار

تفریح و سرگرمی

دوره نهم انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان رودبار

دوره نهم انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان رودبار

دوره نهم انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان رودبار