تبلیغات
دوره نهم انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان رودبار زیتون،انتخابات شهرستان رودبار استان گیلان - آسیـب شناسـی انتخابـات و امـا بعـد ,نوشته شده توسط حمیدرضا مالکی
دوره نهم انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان رودبار زیتون،انتخابات شهرستان رودبار استان گیلان
افزایش بصیرت، حضور حداكثری و انتخاب اصلح :تشکیل "مجلس صالح و سالم و قوی" با شرکت پرشور مردم

پس از اتمام انتخابات مجلس شورای اسلامی بر آن شدم نکاتی چند در باب آسیب شناسی این پدیده اجتماعی را مرور کنم، شاید عنایت به آفات و معایب انتخاباتی که از سر گذراندیم، سرلوحه ی  حرکت به سمت انتخاباتی سالم و عاری از پیرایه های زاید و گاه زیان بار باشد که همواره بسیاری را می آزارد.

از همین امروز که هنوز مهر شناسنامه های رأی دهندگان محترم خشک نشده در واقع مبارزه انتخاباتی برای دور بعد آغاز گردیده است. در این مبارزات که چهار سال به طول خواهد انجامید انواع و اقسام ترفندها در اقصا و اکناف این بوم و بر به منصه ظهور خواهد رسید که باید آسیب شناسی شده و از وقوع آنها جلوگیری کرد. قبل از ورود به بحث خاطرنشان می سازد این مقاله در حمایت یا ضدیت با کسی نگاشته نشده و تنها اظهار نظری شخصی است.

۱) استدلال های بی پایه
۱-۱) هم زبانی، همشهری بودن، نسبت های فامیلی و ... .
هیچ گاه هم زبانی، بومی بودن و یا داشتن نسبت فامیلی نمی تواند دلیل رجحان کاندیدایی بر دیگر کاندیداها باشد مگر اینکه اشخاص سودجو از این گونه استدلال ها برای برانگیختن احساسات ناسیونالیستی سوء استفاده کنند. در این خصوص یکی از شعارهای سازمان ملل که می گوید «جهانی فکر کنیم – منطقه ای عمل کنیم» را باید مد نظر داشته باشیم و«ملی بیاندیشیم و منطقه ای عمل کنیم» را سرلوحه انتخاب خویش قرار دهیم.

۱-۲) هدر نرفتن رای
استدلال ساده لوحانه دیگر اظهار نظرهایی است که اشعار می دارد باید به کسی رای بدهیم که احتمالا برنده میدان است و بدین ترتیب رأی ما هدر نخواهد رفت!
 امام حسین (ع) در صحرای عاشورا ۷۲ رای داشت ... در حالیکه مخالفان او لشکری چند هزار نفری بودند. کدامیک از شما خوانندگان این مقاله فکر می کنید که آرای او تاثیری نداشت و یا به حق نبوده است.

۲) اغراض غیراخلاقی
۱- ۲) سوداگری
برخی انتخابات را عرصه سرمایه گذاری با بازده های کلان می پندارند و کمک های مالی به کاندیداها را برای انتفاع مالی از نماینده پیروز؛ در دوره نمایندگی انگاشته و علنا با صرف هزینه های کلان در جهت کسب آرای خاموش و یا افراد بی اطلاع و یا برخی نیازمندان مضطر اقدام می نمایند. چه بسا این گونه افراد به دو یا چند نماینده ای که احتمال پیروزی شان را می دهند کمک مالی کرده و در هر صورت اینان خود را برنده انتخابات خواهند خواند.

۲- ۲ ) وعده های عملی و غیرعملی
بازار داغ وعده های عملی و غیرعملی از سوی کاندیداها و اطرافیان آنها نیاز به توضیح ندارد ولی این جمله که دروغ هر قدر بزرگتر باشد باور پذیرتر است در این خصوص نیز کارکرد دارد.

۳) صرف هزینه های گزاف
۱- ۳) نحوه تامین هزینه انتخابات
از آنجایی که هیچ قانون و در نتیجه نظارتی بر هزینه های انتخاباتی وجود ندارد در حقیقت انتخابات بدل به بازاری برای برتری یافتن از طریق هزینه کردن شده است.

۲- ۳) خرید و فروش آراء
این امر به قدری علنی صورت می گیرد که گاهی به نظر می رسد این کار امری قانونی و یا عرفی اجتماعی است که به صورت قانونی نانوشته و بصورت خودکار در روزهای انتخابات به اجرا گذاشته می شود.

۳- ۳) واردات رأی
این هم یکی دیگر از شاهکارهای انتخابات است که ساکنان روستاها و شهرهای مجاور را با ترفندهای غالبا مالی به شهرستانهای دیگر برده و یا با دریافت شناسنامه هایشان برای کاندیدای دست به جیب رأی جمع می کنند. این تعداد تا حدودی قابل هضم است اما با نگاهی گذرا به شماره های ملی رأی دهندگان در هر شهرستان به سادگی می توان میزان آرای مأخوذه که از طریق ساکنان شهرستانهای دیگر داده شده را محاسبه کرد.

۴- ۳) تبلیغات نامتعارف
لشکرکشی کاروانی از اتومبیل ها به روستاها و شهرهای دور و نزدیک ( شهرستان ما وسیع ترین شهرستان استان گیلان است ) و صرف هزینه های فوق العاده سوخت  و ...  ایجاد سر و صداهای عجیب و غریب – به زمین ریختن برگه های تبلیغاتی.

۴) روش های غیراخلاقی
۱- ۴) تخریب دیگران
تخریب کاندیداها و اطرافیان آنها معمولا از روش هایی است که برای دور کردن مردم از دیگر کاندیداها مورد استفاده واقع می شود. اگر بپذیریم که تمامی این کاندیداها از فیلتر شورای نگهبان گذشته اند باید تمامی تخریب کنندگان شخصیت را به جرم افترا حداقل در خصوص کاندیداها تحت تعقیب قرار داد.

۲- ۴ ) شب نامه
برخی دروغ ها و شایعات را حتی  نمی شود علنی بیان کرد و ولی باید برای رسیدن به هدف آنها را به گونه ای به گوش  همه رساند و چه وسیله ای بهتر از شب نامه که غالباً مطالبی مذموم داشته و جرم محسوب می شود.
۳- ۴) تهدید
تهدید برخی مردم و ترسانیدن آنها از رای آوردن کاندیدایی بخصوص از دیگر روش های جلب آرا است که روشی پیچیده است و تشخیص ماهیت آن برای همه ممکن نیست.

پیشنهاد
از آنجایی که انتخابات مجلس شورای اسلامی حداقل در شهرستان ها که بیش از نیمی از کرسی های مجلس را تشکیل می دهند غالباً با مسایل ذکر شده روبرو است و علاوه بر آن دارای معایبی می باشد که بسیار اساسی بوده و در سطح ملی مطرح می باشند، مانند:
۱- هزینه سرسام آور انجام انتخابات در سراسر کشور که از طریق دولت و در حقیقت از جیب بیت المال تأمین می شود.

۲- وقت گیر بودن، بدین معنی که زمان کاری بسیار زیاد و نیروی انسانی فراوانی را مدت ها مشغول می کند.

۳- دقیق نبودن به علت عدم شناخت کافی رأی دهندگان از کاندیداها در سراسر کشور (هرگز تمام رأی دهندگان به شاخص های مثبت و منفی همه کاندیداها دسترسی نخواهند داشت).

و دلایل فراوانی که در حوصله این مقاله نیست پیشنهاد می گردد:
انتخاب کاندیداهای مجلس شورای اسلامی از طریق نهادهای مردم محور نظیر شوراهای اسلامی شهر و روستا- نمایندگان قانونی اصناف و سازمان هایی نظیر نظام مهندسی – نظام پزشکی – اتحادیه های کارگری و هلال احمر صورت پذیرد و از رای دادن روسای ادارات – فرمانداران و مسئولین نظامی و انتظامی و ... جلوگیری شود یعنی در حقیقت انتخاب گران همه خود انتخابی باشند نه انتصابی تا  لابی گری و نفوذ کاهش پیدا کند.

در این روش کاندیداها می توانند برنامه ها – کارنامه و توانمندی های خود را در زمان های مساوی و به شکل سخنرانی به این جمع ارائه دهند، هزینه را به حداقل تقلیل داده و در حداقل زمان رئوس و ریز برنامه های خود را بصورت مکتوب و در جلسات پرسش و پاسخ در اختیار این جمع قرار دهند.
در شهرهای بزرگ با عنایت به اینکه تحزب هنوز جایگاهی ندارد لیست های گروهی ارائه شود و از طریق سخنگو می توان این مسئولیت را انجام داد تا سخنگو یا سخنگویان از افراد گروه خود دفاع نمایند.
نتیجه
مهم ترین نتیجه این امر انتخابی هوشمندانه تر و دقیق تر است که همزمان از حیف و میل بیت المال و تلف شدن وقت جامعه جلوگیری می کند.

در این انتخاب نمایندگان از دست مطالبات شخصی رأی دهندگان خلاصی پیدا کرده و فرصت کافی برای انجام وظیفه قانونی خود در طول مدت نمایندگی خواهند داشت و همچنین کانالهای ثابت و مطمئنی نیز برای ارتباط با مردم پیدا خواهند کرد.

امکان بروز و ظهور استعدادهای جدید که به علت  نداشتن توان مالی و یا پشتیبان های سرمایه دار نمی توانند وارد عرصه شوند بوجود خواهد آمد.

نمایندگان وام دار شخص یا گروه بخصوصی نبوده و به دنبال جذب و جلب نظر آنان برای دوره های بعد نخواهند بود.
فشارهای ذهنی و روانی از روی مردم عادی برداشته شده و ... .
در خاتمه بار دیگر اذعان می دارد که این مقاله در له یا علیه هیچیک از کاندیداهای محترم نگاشته نشده و تنها ابراز عقیده ای است که قطعاً قابل نقد و بررسی است.




طبقه بندی: **موضوعات پس ازانتخابات**، 
برچسب ها: آسیـب شناسـی انتخابـات و امـا بعـد،

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

آخرین مطالب
آرشیو مطالب
معرفی کاندیداها
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
-------------

دوره نهم انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان رودبار

تفریح و سرگرمی

دوره نهم انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان رودبار

دوره نهم انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان رودبار

دوره نهم انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان رودبار